Fixa frippan

Klockan börjar närma sig 10 och jag sitter på bussen påväg mot frisören för att fixa frippan. Tänkte klippa bort några slitna centimetrar och slinga håret blondare. Är dock nervös, jag är en chicken när det gäller mitt hår. Sedan vet jag inte riktigt vad som händer utan vi får se. Puss.


22032013

Godkväll! Sitter med en fet huvudvärk, en fredag, hur kuuul? Fast det är inte så konstigt eftersom jag gick till skolan med feber, breaking the ruuuules. Dagen bestod av psykologiprov, kändes bra. Efter skolan rullade jag och Emma till stan för att leta jeans men det gick inte så bra, vi är bättre på att köpa yoghurtglass. Sen åkte vi hem till mig och gjorde lite av varje, t ex klappa katten (Emmas höjdpunkt). Egentligen skulle jag ha hängt med på middag med tjejerna i kväll men jag känner verkligen inte att jag orkar med feber och huvudvärk. Går och lägger mig tidigt ikväll istället och vaknar förhoppningsvis upp pigg och redo för en powerwalk med Maliiin. Ha en bra kväll nu. Puss.
 
Emma fick såklart testa på att ta en egobild i min kända "egobildsspegel"!
 
 
 
 

21032013

 
Godmorgon, blev hemma idag med febern, tror dock den börjar sjunka, hoppas det. Idag kommer jag få ägna mig åt psykologin eftersom inget tycks fastna i mitt huvud... Har heller inget att skriva om, får se om jag kommer på något vettigt senare. Ha en bra dag. Puss.

onsdag den 20:e

Är frustrerad på mig själv. Vaknade upp med feber men var tvungen att gå på en andra lektionen så knaprade mig iväg till skolan för jag var ju inte precis på gränsen mellan liv och död direkt. Gick hem efter andra lektionen och köpte med mig tre äpplen påvägen hem. Nu har febern stigit och det gör mig arg. Varför ska det hända när jag har kommit igång med träningen och kosten på riktigt? Makes no sense. Nu ska jag fortsätta vara arg. Kram, ingen puss.
 
 
 
 
 

19:e mars

Hysteriskt rosa i mitt rum, men what to do?
 
Men heeeej! Någon som sitter insnöad runt om i landet? Det är min högsta önskan just nu, orkar inte göra annat än ligga i sängen... Har haft konstant huvudvärk i snart två veckor OCH JAG VET INTE VARFÖR, GÖR MIG GALEN. På riktigt. Kan inte konsentrera mig överhuvudtaget. Gnällspikig jag ska vara då men det är okej att jag gnäller för det är min blogg. Ska kanske till sjukstugan och kolla upp det där men egentligen, vad ska dem säga? Jag går och lägger mig tidigt och får mycket sömn, äter bra och särskilt en bra frukost, tränar mycket och dricker bra med vatten. Vettefan vad problemet är. 
 
Jaja hur som haver, kort dag idag vilket alltid uppskattas. Sedan avrundades dagen med fika och psykologi-plugg på Barrista. Fortsatte pluggandet hemma och nu känns det rätt bra, det vankas nämligen psykologiprov på fredag. Nu ska jag lägga mig i sängen, läsa lite ur Jonas Gardell-boken och sedan sovaaaaa, är så trött hela tiden. Puss.
 

Ny vecka

Då var det måndag igen, inga ovanligheter här inte. Jo förresten det verkar ju som om vintern inte riktigt vill släppa taget, nästintill snöstorm utanför fönstret. Surt. Såg att jag helt glömde bort att blogga igår, det ber jag om ursäkt för. Vad har jag gjort i helgen då? Träning efter skolan och middag med tjejerna på fredagskvällen, powerwalk och myskväll med mitt hjärta i lördags och en ansträngan till pluggdag och lite träning i söndags. Nu ska jag ge benen en omgång, känns som jag glömmer bort dem ibland, blir mest fokus på armar och mage. Puss.
 
 

Yoga

Jag har tränat poweryoga i sammanlagt 2 år som är en form utav yoga där man fokuserar på styrka. Slutade för ett år sedan då jag inte kände att den utvecklades, det blev tillslut ingen utmaning. Dock kan jag fortfarande göra ett yogapass då jag känner för det här hemma och vissa stunder kan jag evrkligen känna att jag behöver det. Yoga är inte speciellt svårt som man kanske kan tro, man behöver inte kunna ta foten bakom huvudet eller liknande. Mitt tips till er som inte har prövat är att göra det, börja med att klicka fram något yogaklipp på youtube. Men ta det försiktigt om ni är nybörjare, vissa övningar kan ta rätt hårt på kroppen.
 

Fredag den 15:e mars

Hejhejhejhejhej! Halv studiedag idag dåra, slutade vid 11 snåret vilket var mycket uppskattat. Jag och Linn åkte direkt och tränade och efteråt satte vi oss i solen med varsin varm dryck och bara njöööt. Just nu är jag med mitt hjärta en liten stund innan Emma kommer hit ett tag för sedan åker hon och jag och möter upp Linn och Elli för lite middag på Ciao Ciao Grande, ååååh vilken bra fredag! Hoppas ni får en fin avslutning på dagen så hörs vi. Puss.
 
 
Mam och pap kom hem från Dubai med detta, ååååh
 

14032013

Amen tjaa. Ska faktiskt just gå ner och köra ett träningspass men kom på att jag faktiskt inte ägnat bloggen någon uppmärksamhet idag. Nå något nytt? Mina föräldrar kommer hem idag efter ett par dagar i Dubai, pappa blev nämligen en utav 100 som hade röstats fram på hans företag så han och 99 andra från hela världen har fått åka ner till Dubai i några dagar, blir faktiskt väldigt stolt över papsen. Nu är de iallafall på Arlanda, ska faktiskt bli skönt att se dem igen, lite saknade är de allt! Just nu är jag glad upp över öronen, dels för att det är fredag i morn men också för att vi slutar vid elva draget, åååh. Nä nu ska jag svettas, förbränna och bygga muskler. Puss.
 
Så fina så!

Gojibär

 
Gojibär är skitbra för er som gillar torkad frukt, som russin t ex. Jag tycker sådär om detta lilla bär men kan trycka i mig några bara för att jag vet att Gojibär innehåller 500 gånger mer C-vitamin som en hel apelsin, respekt. Iväg till närmaste Ica affär och raffsa åt er en eller två påsar.

No excuses

Som jag tidigare har nämnt så gillar jag att träna hemma, mycket utrymme, endast fokus på sig själv osv... Dock kan det vara svårt att komma på vad man ska träna om man inte har maskiner. Ett tips är att googla upp lite övningar innan och skriva ner dem så att det sedan bara är att plocka fram och köra när det väl är dags. Annars kan det lätt bli så att halva träningstiden går åt till att fundera ut övningar istället för att faktiskt träna. Nu tänkte jag länka några träningsvideos som är riktigt bra, fått grov träningsvärk av båda. Dock kräver dessa två ett par hantlar, har du inte det är det bara att youtuba någon video som inte kräver det, finns massa, ut och sök.
 
 
            
mage                                                      ben, lår och rumpa

Utbildningen, vart tog du vägen?

Idag har jag fått bevittna den kortaste skoldagen någonsin, började 10:00 och slutade 10:45. Att ens kalla det skoldag är en överdrift, vi satt och kladdade på ett papper. Just nu sitter jag och försöker ta tag i en engelska uppsatts men det är svårt när American Pie går på tv. Hur som helst tänkte bara slänga in ett kort inlägg för att skapa en illusion om att jag uppdaterar ofta, då var det gjort. Hej hopp.
 
 
Nu när våren är på g kan det vara bra att få igång powerwalkandet, saknare'

 

20130312

Godmorgon! Har just vinkat hejdå till Calle som skulle iväg till skolan. Idag står IV-mässan (induvidiella val) på schemat vilket gör att matten är borttagen, tack skolledningen. Nu ska jag packa ihop mina saker och börja gå ner mot bussen men först, ha en jätte bra dag allesammans! Puss.

 

drink more water


 
Ni kanske har hört att man ska dricka ca 2 liter vatten om dagen. För fyra veckor sedan drack jag i genomsnitt 4 dl per dag. Sedan började jag läsa på om detta och förstod att kroppen inte nöjer sig med endast 4 dl.
 
Vatten har en renande effekt på kroppen, förbättrar energi upptaget och förbränningen av kalorier, är bra för hår och hud, motverkar stress och trötthet och förbättrar koncentrationsförmågan. Känner du dig hungrig imellan måltiderna kan det faktiskt lika gärna vara törsten som gör sig påmind, pröva därför att dricka ett glas vatten och se om hungerkänslan ger med sig. På sikt kan även konsumerande av vatten hjälpa dig att gå ner i vikt då kroppen förbränner kalorier av att värma upp vattnet till din kroppstemperatur.
 
Mitt tips är att dricka ett stort glas innan frukost (såklart äter alla en stor och nyttig frukost för att orka med dagen, eller hur? Annars skärpning). På så sätt renas kroppen och vattenbalansen återställs efter natten. Drick minst ett glas vatten till varje måltid och glöm absolut inte att dricka under träningen då kroppen gör av med en massa vätska.

20130309

 
Godkväll kära ni. Idag har jag och mitt hjärta tagit en dag på stan, hittade jag något tro? Nä. Numera kikar jag endast efter träningskläder, varför kan jag inte bara få gå runt i sport-topp och springbyxor utan att det skulle vara något konstigt med det? Finns inget bekvämare. När vi kom hem "råkade" jag somna och blev liggandes i en helt timma, behövligt. Jag har börjat prata i sömnen nästan varenda natt i snart en veckas tid vilket känns lite läskigt. Jag googlade upp det där och fick reda på att det kan bero på sömnbrist så nu kanske det kan bli en lugn och stilla natt då jag faktiskt sov hela 10 timmar i natt och en timme nu på eftermiddagen, förhoppningsvis. Nu får ni ha en bra kväll, puss.
 

Kokosflingor

 
 
Kokosflingor! När ni är påväg för att rensa skafferiet på onyttigheter för att stilla sötsuget, ta en näve kokosflingor istället.

2013-03-08

Godmorgon! Vaknadeupp till ett soligt Stockholm och oj va härligt det känns. Om en halvtimma ska jag rulla iväg mot skolan där det vankas två lektioner, sedan ska vi iväg till Klaragården och vad vi ska göra där har jag ingen aning om. Ikväll sover jag hos mitt hjärta och i morgon ser det ut att bli en dag på stan. Ha nu en bra dag så hörs vi senare. Puss.
 
 
 
jeans - Pepe jeans / linne- Gant / kofta - Ginatricot / klocka - American Eagle

fina små ting


Lunch

Stannade hemma idag pga sjuk och tänkte dela med mig av min lunch, nästan exakt likadan som min frukost men så blir det ibland, eller väldigt ofta.
 
 
 
 
 
- Grekisk yoghurt med blodapelsinbitar
- Två skivor lingongrova med:
  två tomatskivor, en paprika skiva, två skivor kalkon, ost och en skvätt olivolja
- En näve valnötter
- Ett glas vatten
 
 
 

kom igång

 
Jag om någon vet hur svårtdet är att komma igång med träningen, tro mig. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt "nu ska jag börja träna" eller "nu ska jag äta hälsosamt" eller "nu jävlar ska absen fram". Efter mina erfarenheter kan jag bara säga: gör inte som jag, säg inte de där sakerna som jag skrev ovan. Då funkar det inte. Du kommer inte hitta motivationen av att berätta för din bästavän att du ska börja träna eller sluta äta godis. Det handlar om planering och rutiner, inte snack för snacka är något som de flesta kan. 
 
Börja med att bestämma vilka dagar du ska träna. Kom ihåg att träna går snabbare än vad du tro, tänk inte såhär "nä jag hinner inte på tisdag för jag har massa plugg". Jag lovar, du kommer inte sitta exakt hela eftermiddagen och kvällen med näsan ner i samhällsboken. Börja med att träna det första du gör när du har slutat skolan, då kommer din koncentrationsförmåga öka sedan när det är dags för plugget. Det viktigaste för att få till en bra och regelbunden träning är att göra den till en vana. Enligt forskning tar det 21 dagar för kroppen att skapa en vana, på den 22:a dagen kommer du märka att det inte är lika jobbigt längre.
     Min vana är att jag efter skolan äter ett mellis, grekisk/turkisk-yoghurt med en upphackad blodapelsin och två kalkonskivor för att ladda med protein (från yoghurten och kalkonen) och med energi (från blodapelsinen). Sedan låter jag maten smälta i kanske 30 minuter innan jag går ner på undervåningen där jag har mitt lilla hemma-gym och kör ett 30-45 minuters träningspass. Sedan brukar jag bege mig till gymmet 1-2 gånger i veckan för att köra kondition och maskiner. De dagar då jag inte tränar är ofta onsdagar då jag slutar väldigt sent och har därför bestämt att det är min vilodag, muskler behöver vila för att kunna byggas upp. Jag brukar träna nästan varje fredag, lördag och söndag om jag hinner och det gör jag oftast, även om det inte blir lika länge som på vardagarna, men bara 15 minuters träning gör stor skillnad för kroppen.
 
Sedan är det även väldigt viktigt att hitta den träning som passar dig. Jag avskyr t ex att jogga, finns inget värre! Därför tar jag 1-2 timmars långa powerwalks istället vilket passar mig jätte bra. Det är bara att testa sig fram tills man hittar någon träningsform som man känner sig bekväm med. Kom även ihåg att träning inte behöver kosta massa pengar om man inte får t ex studiebidraget att räcka till ett gymkort och massa fikor samt shopping. Jag har kommit underfund med att jag gör min styrketräning bättre hemma än på gymmet. Hemma har jag hur mycket utrymme som helst, tillgång till vikter och liknande som kan vara upptagna på gymmet och sedan är det effektivare då jag inte behöver sitta på en buss fram och tillbaka till gymmet vilket gör att jag hinner med mycket mer. Har man inte tillgång till hantlar eller liknande redksap hemma så är det ingen fara, det finns hur mycket styrkeövningar så det räcker och blir över, googla på det!
 
 

frukost-tips

 
 
 
Frukost är något svårt. Man vandrar in i köket, vet knappt vilken dag det eller vilka de andra är som hälsar godmorgon på en när man kommer ner för trappan, man bländas av ljuset och hjärnan går i halvläge. Att då ställa sig framför kylskåpet och fundera ut vad man ska äta är inte det enklaste, pressen finns där också eftersomfrukosten är dagens viktigaste mål. En undersökning har även visat att folk som äter en bra frukost orkar mer och är i genomsnitt smalare (om det nu är något som önskas). Därför har jag ett tips, tänk ut en bra frukost kvällen innan. Jag brukar även göra en smoothie på kvällen om jag ska dricka den till frukost eftersom jag inte är kapabel till att göra den på morgonen.
 
 
Vad är då en bra frukost? Jag har en megasuperbra frukost som jag äter i stort sätt varenda dag. Den består av:
- Turkiskyoghurt
- En blodapelsin som jag skalar och gör klyftor av som jag sedan delar i mindre bitar och har i yoghurten för att ta bort den lite sura smaken, funkar även att ta i en gnutta honung vilekt är ett bättre alternativ istället för socker.
- 1-2 skivor rågbröd med ost, kalkonskivor, tomat och en skvätt olivolja på.
- En näve Valnötter för att få i mig Omega3
- Ett stort glasvatten 
- Ett mindre glas soyadryck med chokladsmak av märket Gogreen, istället för gamla goda oboyen.
 

h-ä-l-s-a

Ja, då var jag tillbaka till bloggandets eviga tangentbordsknappstryckningar. Jag har varit borta ett tag, i början av lathet, ville inte anstränga fingrarna för mycket genom att pressa ner varenda liten bokstav, kunde ni inte bara gissa er till vad mina inlägg skulle handla om, tänkte jag.
      Men, på senare tid har jag ägnat mig åt träning, då menar jag inte hejjaggårpågymengångiveckanförjagtaggarbeach2012, aldrig! Jag taggar inte till någon beach, jag taggar för att må bra vilket jag också vill ska synas! Muskler ska slipas och kroppen ska renas, jajamän. Jag har i tre-fyra veckors tid tränat i genomsnitt varje dag, ibland två gånger om dagen då jag har sovmorgon men jag har kommit på att det är mycket mysigare att spendera den i sängen framför nyhetsmorgon.
 
Jag har aldrig varit en träningstjej (något av det bästa som finns är ju att ligga i sängen med en fet chokladkaka och leka runt på mobilen) och detta kan man säga är något slags bevis för att vem som helst kan rycka sig i kragen. Det här med hälsa har blivit någon slags hobby för mig, även om jag ibland ger efter för gosaker och andra onyttigheter, men vet ni vad? Det är mänskligt, vi är skapta med drifter och det är inte meningen att vi ska trycka undan dem hela tiden, de måste få träda fram någon gång ibland.
 
Nu tänkte jag dela med mig av lite hälsotips för er som vill ta hand lite extra om kroppen, både insidan och utsidan, men snälla, inget beach 2013 snack!
 
 

RSS 2.0