kom igång

 
Jag om någon vet hur svårtdet är att komma igång med träningen, tro mig. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt "nu ska jag börja träna" eller "nu ska jag äta hälsosamt" eller "nu jävlar ska absen fram". Efter mina erfarenheter kan jag bara säga: gör inte som jag, säg inte de där sakerna som jag skrev ovan. Då funkar det inte. Du kommer inte hitta motivationen av att berätta för din bästavän att du ska börja träna eller sluta äta godis. Det handlar om planering och rutiner, inte snack för snacka är något som de flesta kan. 
 
Börja med att bestämma vilka dagar du ska träna. Kom ihåg att träna går snabbare än vad du tro, tänk inte såhär "nä jag hinner inte på tisdag för jag har massa plugg". Jag lovar, du kommer inte sitta exakt hela eftermiddagen och kvällen med näsan ner i samhällsboken. Börja med att träna det första du gör när du har slutat skolan, då kommer din koncentrationsförmåga öka sedan när det är dags för plugget. Det viktigaste för att få till en bra och regelbunden träning är att göra den till en vana. Enligt forskning tar det 21 dagar för kroppen att skapa en vana, på den 22:a dagen kommer du märka att det inte är lika jobbigt längre.
     Min vana är att jag efter skolan äter ett mellis, grekisk/turkisk-yoghurt med en upphackad blodapelsin och två kalkonskivor för att ladda med protein (från yoghurten och kalkonen) och med energi (från blodapelsinen). Sedan låter jag maten smälta i kanske 30 minuter innan jag går ner på undervåningen där jag har mitt lilla hemma-gym och kör ett 30-45 minuters träningspass. Sedan brukar jag bege mig till gymmet 1-2 gånger i veckan för att köra kondition och maskiner. De dagar då jag inte tränar är ofta onsdagar då jag slutar väldigt sent och har därför bestämt att det är min vilodag, muskler behöver vila för att kunna byggas upp. Jag brukar träna nästan varje fredag, lördag och söndag om jag hinner och det gör jag oftast, även om det inte blir lika länge som på vardagarna, men bara 15 minuters träning gör stor skillnad för kroppen.
 
Sedan är det även väldigt viktigt att hitta den träning som passar dig. Jag avskyr t ex att jogga, finns inget värre! Därför tar jag 1-2 timmars långa powerwalks istället vilket passar mig jätte bra. Det är bara att testa sig fram tills man hittar någon träningsform som man känner sig bekväm med. Kom även ihåg att träning inte behöver kosta massa pengar om man inte får t ex studiebidraget att räcka till ett gymkort och massa fikor samt shopping. Jag har kommit underfund med att jag gör min styrketräning bättre hemma än på gymmet. Hemma har jag hur mycket utrymme som helst, tillgång till vikter och liknande som kan vara upptagna på gymmet och sedan är det effektivare då jag inte behöver sitta på en buss fram och tillbaka till gymmet vilket gör att jag hinner med mycket mer. Har man inte tillgång till hantlar eller liknande redksap hemma så är det ingen fara, det finns hur mycket styrkeövningar så det räcker och blir över, googla på det!
 
 

Kommentarer
Postat av: Amanda

sv: Ja precis!
Jättefin blogg! :)

2013-03-07 @ 13:09:46
URL: http://frdb.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0